Formació sobre Suport Vital Bàsic a l’Escola Montagut

Ja fa uns anys que els mestres d’educació física de l’escola rebem una formació sobre Suport Vital Bàsic: tècniques de ressuscitació i capacitat de reacció davant d’una emergència.

L’escola forma part d’un grup de treball de la zona del Penedès-Garraf on molts centres tenen com a objectiu principal formar a tots els alumnes possibles en l’adquisició d’habilitats de reacció davant d’un accident o emergència així com tècniques de ressuscitació davant d’una aturada cardiorespiratòria.

Aquest any, i dins de la programació d’educació física, hem aconseguit formar l’alumnat des d’infantil a 4t d’ESO, alumnat que després de passar un control, adquirirà un títol que l’acreditarà com a persona apta/formada en ressuscitació i Suport Vital Bàsic.

Els continguts de treball estan adaptats a cada etapa educativa de forma gradual i evolutiva:

Els objectius principals del projecte són els següents:

• Desenvolupar la capacitat de resposta davant d’una situació d’emergència.
  • Prendre consciència del perill i evitar-lo.
  • Comprovar l’estat de consciència d’una víctima.
  • Demanar ajuda a un adult.
  • Realitzar la maniobra front-mentó per obrir la via aèria.
  • Demostrar que s’ha comprovat la respiració víctima en les 3 vessants (Sentir, Mirar, Escoltar).
  • Saber el número del telèfon d’emergències 112.
  • Realitzar correctament la trucada al 112 donant la informació correcte.
  • Realitzar la Posició Lateral de Seguretat (PLS) en cas de respirar la víctima.
  • Conèixer i realitzar les maniobres de compressió toràcica.
  • Executar amb eficàcia compressions toràciques d’alta qualitat.
  • Conèixer, aprofundir i aplicar la tècnica de la ventilació de rescat.
  • Conèixer que és un DEA i quan s’ha d’utilitzar.
  • Realitzar una seqüència sencera de SVB (30:2 durant 2 min) davant una ACR.
  • Saber actuar davant una obstrucció de la via aèria per cos estrany (OVACE).
  • Transmetre a les famílies el que han après.

Des del Consell Català de Ressuscitació, van dissenyar i programar una adaptació dels continguts per a l’època COVID, que han estat justament els que hem ensenyat als nostres alumnes. Per altra banda, també són coneixedors dels protocols estandarditzats, els quals han tornat a tenir vigor a partir d’aquesta mateixa setmana.

Els adjuntem una fotografia on es reprodueix exactament tota la seqüència d’accions que han après els nostres alumnes:

Durant les sessions de formació que han realitzat els nostres alumnes, vam aconseguir captar el total interès d’aquests/es. Des dels nens i nenes d’infantil fins als alumnes més grans de secundària, van tenir molta curiositat i van fer aportacions molt interessants. De fet, molts d’ells/es ens han explicat vivències pròpies sobre accidents i/o emergències i ens han confessat que aquesta formació els ajudarà a saber actuar de forma més eficient i resolutiva en possibles ocasions.

És evident que el millor remei és la prevenció, però també els ensenyem que els accidents i la incertesa forma part de les nostres vides quotidianes i que, en la mesura que sigui possible, el nostre objectiu, és que ells i elles estiguin el màxim de preparats possibles per afrontar aquestes situacions.

Ara toca que els alumnes de la nostra escola facin d’altaveu. Que transmetin el que han après a familiars, amics i coneguts i que la gran roda del Suport Vital Bàsic segueixi creixent i avançant.

Us deixem amb un recull de fotografies i vídeos de l’experiència.