Mor el professor Jorge Wagensberg

El científic i professor Jorge Wagensberg va morir a l’edat de 69 anys el passat dissabte 4 de març. Jorge Wagensberg va ser un bon amic de l’Escola. Wagensberg va ser un d’aquells savis del coneixement. Els seus llibres parlen de música, d’art, de matemàtques, de biologia i de filosofia. Fou el creador d’un dels museus més revolucionaris dels darrers trenta anys: el Cosmocaixa, que va transformar el concepte de museu científic.

La seva humanitat, la seva passió per la divulgació científica i, sobretot, la seva confiança en el potencial i l’energia dels joves el va fer buscar forats a la seva agenda per a venir a parlar amb els nostres alumnes de batxillerat dues vegades. La primera vegada ens va parlar de “Les formes de coneixement” i la segona sobre “el goig intel·lectual”. Les seves converses amb els alumnes van ser impactants per a ells i per als professors que vam assistir-hi.

Dues idees seves incardinen el projecte pedagògic del Montagut. La primera, la importància de la conversa, de saber conversar, de parlar amb els alumnes i que els alumnes parlin i s’escoltin entre ells, i fer-ho en tantes llengües com sigui possible. La segona, resumida en una frase que va fer en la seva darrer visita a l’Escola: “les respostes són importants en ciència, però ho son molt més les preguntes”.

La darrera vegada que el vam veure ens vam emplaçar perquè tornés a l’Escola el curs vinent. No podrà ser. Intentarem que el seu magisteri resti viu de la manera que ell considerava que els magisteris havien de sobreviure, transformant-se i fent-se fecunds.

Moltes gràcies, Jorge. Descansa en pau.