L’alumnat de 2n d’ESO i el Teorema de Thales

Explica una llegenda que quan un sacerdot egipci li va preguntar a en Thales de Milet per l’altura de la piràmide de Kheops, ell li va respondre: “Em posaré en un extrem d’aquesta línia, que mesura la meva altura, i esperaré que l’ombra sigui igual de llarga. En aquell instant l’ombra de la piràmide del vostre Kufi haurà de mesurar tantes passes com l’altura de la piràmide”.

A partir d’aquesta llegenda i amb el concepte previ de la probabilitat geomètrica ja treballat, els alumnes han calculat les altures de diferents elements existens a l’escola. Ho han enregistrat i han explicat el mètode usat.

Si bé és cert que amb la resolució d’exercicis proposats l’alumnat aplica la teoria dels coneixements explicats, els és molt més enriquidor poder comprovar que allò que es va descobrir fa més de 2500 anys és cert.

Per tal de fer aquesta activitat, l’alumnat han decidit els estris de mesura a usar (passes, cinta mètrica, pams, etc.) i, en tots els casos, han pogut comprovar que els resultats són correctes.

Des de l’escola es considera tant o més important la practicitat de les matemàtiques en les situacions quotidianes que es poden trobar en el dia a dia i els recursos i eines de què disposen, com els coneixements teòrics que van consolidant a l’aula.

Aquí us deixem una mostra del treball realitzat.