Treballem la lectura com els youtubers!

Durant el primer i segon trimestre, a l’assignatura de castellà, l’alumnat de Puigmal B, 6è B, ha pogut triar si volia llegir El señor de los ladrones de Cornelia Funke i la Increíble historia de los Amigos de Medianoche de David Walliams.
Un cop finalitzada la lectura, s’ha proposat als alumnes fer una activitat una mica diferent: ser booktubers per un dia, els o les influencers que expliquen llibres i publiquen vídeos a Youtube amb l’objectiu d’animar el públic a llegir-los.
Prèviament a la realització d’aquesta activitat, es va demanar a l’alumnat que busquessin informació sobre els booktubers i veiessin alguns vídeos d’aquest estil que hi ha a Youtube, per saber com ho fan els “professionals” i inspirar-se per quan ells fessin la gravació.
Un cop tota la classe ha acabat de llegir el llibre, en grups, els i les alumnes han preparat un guió que, depenent de cada grup, tractava temes diferents: un grup feia un resum de la història i parlava de l’autor/a, un altre grup explicava les parts que més li havien agradat, un altre grup proposava un final alternatiu, etc.
Els grups van treballar a classe durant una setmana en els guions i després van començar a estudiar el que dirien al vídeo.
L’objectiu era que no llegissin davant de la càmera, sinó que fossin capaços d’explicar-se amb les seves pròpies paraules a partir de les notes del guió que havien preparat entre tots.
Cada grup ha sigut lliure de triar també el format del vídeo: on volien gravar, si el volien fer d’una manera còmica o seriosa, l’ordre del torn de paraula… En definitiva, van ser booktubers durant uns dies.
Aquesta activitat té l’objectiu de despertar l’interès per la lectura en els i les joves connectant amb ells a través d’una de les seves aficions preferides: veure vídeos a Youtube.
En lloc de fer una prova escrita o una tasca més convencional sobre el llibre que han llegit, la idea de treballar la lectura en vídeos vol incentivar la lectura i fer que l’alumnat tingui ganes de llegir i ho faci tant en el seu temps lliure com en les lectures obligatòries de classe, desenvolupant així la competència lectora.
A més a més, aquesta activitat pretén fomentar la iniciativa i el treball cooperatiu entre els alumnes, ja que eren totalment lliures de prendre les decisions sobre el seu vídeo (amb la guia de la professora) i els grups s’han creat barrejant alumnes amb diferents habilitats perquè tothom aprengui de tothom i s’enriqueixi de l’experiència de treballar en equip.
Al final de l’activitat, l’alumnat ha vist tots els vídeos dels companys a classe i n’han fet la coavaluació, és a dir, s’han avaluat uns grups als altres, una activitat que fa que l’alumnat aprengui a valorar objectivament els companys i companyes i a apreciar l’esforç que fa tothom dins de l’aula.
La valoració final de l’alumnat és molt positiva: han encarat l’activitat amb molta alegria i molta il·lusió, han treballat conjuntament aportant idees, i, malgrat que el resultat final pot semblar una mica casolà (no hem editat els vídeos ni tallat fragments amb errors, ja que aquest no era l’objectiu de l’activitat, sinó l’expressió oral i escrita en llengua castellana), els vídeos demostren la il·lusió de la classe i la bona feina que ha fet tothom.
Felicitem a totes les noies i nois per la bona predisposició que han tingut i el resultat final, que és molt divertit de veure! Enhorabona!
*L’alumnat de 6è A farà la mateixa activitat durant el 3r trimestre, amb unes lectures de la seva tria.