Projectes a Cicle Mitjà

Aquest trimestre s’han iniciat els projectes internivell a Cicle Mitjà, que permeten a l’alumnat de 3r i 4t de Primària fer projectes de diferents temàtiques. Així, els alumnes han pogut, per aquest trimestre, escollir un d’entre els set projectes que se’ls ofereix per fer al llarg d’aquesta etapa. Les classes, doncs, que estan principalment basades en l’Aprendre Fent i el treball en equip, s’han realitzat amb els alumnes d’aquests dos cursos barrejats.

A continuació, us introduïm els projectes:

L’AIGUA EN MOVIMENT

L’objectiu principal és saber que és un recurs natural que ens dona el nostre planeta i, per tant, n’hem de fer un ús racionalcal utilitzar-la sense desaprofitar-la.

Per entendre el cicle de l’aigua i els seus estats hem fet diverses activitats com anar al laboratori i fer gelats. En un vídeo hem explicat diferents maneres estalviar l’aigua i també hem dut a terme presentacions orals explicant els beneficis de fer servir energies renovables. Al final del projecte hem construït una roda hidràulica per entendre com l’energia mecànica que ens dona l’aigua es pot convertir en energia elèctrica.

ASTRONOMIA

Pretén introduir l’astronomia a través d’un projecte que ajudi als alumnes a interioritzar conceptes que busquen acostar el coneixement i la comprensió dels fenòmens rellevants del nostre sistema solar; qüestionar-se què és el que hi ha més enllà del planeta Terra, així com tot allò que l’envolta i com ens afecta. L’encàrrec final és elaborar una maqueta del sistema solar.

EL COS HUMÀ

En aquest projecte, l’alumnat aprèn el funcionament dels principals aparells del cos humà: l’aparell digestiu, el circulatori, el respiratori i el locomotor. Dividit en tres seccions, els alumnes aprenen, en primer lloc, gràcies a l’APRENEM, la secció de caràcter més teòric en què investiguen i es responen les preguntes sobre l’aparell en qüestió. En segon lloc, l’ENTENEM els facilita comprendre el que han après, transformant la teoria en un joc o dinàmica que la materialitza. Finalment, l’EXPERIMENTEM els permet, no només realitzar un experiment final per cada aparell que ajudi a entendre’l, sinó també complir amb l’objectiu final d’aquest projecte: el de construir una fira amb tots els productes que ells mateixos han creat.

L’IMPERI ROMÀ

El projecte de l’Imperi Romà consisteix a saber una miqueta més d’aquesta antiga cultura i civilització important en la història. Aprenem com vivien, com contaven, les seves creences, algunes de les llegendes més rellevants, la seva història, les formacions com a cultura guerrera que era, entre d’altres. L’encàrrec final és la creació d’una ciutat romana.

BOOMWHACKERS (Projecte Musical)

Els boomwhackers són uns tubs de plàstic lleugers, buits, codificats per colors, afinats a un to musical per longitud. La simplicitat del mecanisme sobre el qual han estat pensats fa que siguin força intuïtius i permet el seu ús amb potencial, independentment dels coneixements musicals previs de l’alumnat. Es poden utilitzar per a interpretar melodies, o bé acompanyaments.
Al projecte musical, en el qual s’han emprat aquests instruments, s’han fet moltes cançons, cantades, interpretades, percudides i escenificades.

LA CASA DEL FUTUR

En aquest projecte, l’alumnat ha après a fer escales (1:20 i 1:25) i plànols (de la classe i de la casa del futur), i ha conegut els materials de la construcció i els professionals que hi intervenen, així com els recursos sostenibles i energies renovables. A més, té per objectiu final la construcció d’una maqueta d’una casa sostenible.

INTERRAIL

El projecte d’Interrail es basa en un recorregut per quatre països europeus, concretament: Itàlia, Regne Unit, Portugal i Alemanya, dels que hem conegut el seu idioma, la seva capital, les principals ciutats, festes i costums, personatges famosos… entre altres coses.
Al final hem creat un passaport que ens ha servit per poder “viatjar” per aquests bonics països.