Història

La nostra Escola va ser fundada el 1965 per un petit conjunt de famílies que tenien un ideari senzill i potent: 

  • Fer una escola que recuperés la tradició, renovant-la, de l’escola activa que converteix els alumnes en persones actives en el seu procés de coneixement.
  • Fer una escola catalanista que recuperés la nostra cultura i descobrís a l’alumnat i les seves famílies el seu caràcter universal i que dialogués amb les altres cultures hispàniques i europees.
  • Fer una escola apolítica, allunyada dels partits i grups polítics, que no adoctrinés i que formés ciutadanes i ciutadans que intervinguessin de manera creativa i positiva en el creixement de la seva comunitat. 
  • Fer una escola que fes de la tradició vilafranquina i penedesenca unes arrels que enforteixen la personalitat, inserint-la en una realitat pròxima.
  • Fer una escola laica que ensenyés a pensar els infants i joves per ells mateixos i que els donés ales per poder esdevenir ciutadans del món i agents de creació de futur. 

Aquestes famílies van voler fer una escola que no depengués de cap institució i que fos una escola que pertanyés de manera col·lectiva a les famílies que hi porten a cada època els seus fills i filles. Així, primer va prendre la forma d’una Societat Anònima, després s’hi va afegir una Associació Cultural Montagut a la qual pertanyien totes les famílies que asseguraven amb la seva participació material i humana l’existència de l’Escola. 

Amb el compromís d’aquestes famílies i de l’equip humà de l’Escola, caracteritzat per la seva voluntat de portar a terme l’ideari del Montagut, l’Escola va renovant-se i canviant sense abandonar la voluntat de donar arrels i ales al seu alumnat. 

Les famílies fundadores van voler deixar un llegat a les noves famílies: que els principis de l’Escola no es malmetessin. Durant tots aquests anys ha estat així i per poder garantir el manteniment d’aquest llegat, el 2020 es va constituir la Fundació Escola Montagut que garanteix que les famílies de l’Escola mantenen l’Ideari i són les darreres responsables de l’Escola. 

Cada generació de famílies ha hagut de superar els desafiaments de la seva època i el seu impacte en la història de l’Escola. Així, han construït noves instal·lacions; han resistit els intents d’eliminar el caràcter diferencial del Montagut; han donat suport a l’equip humà en la tasca central d’educar les seves filles i els seus fills.

Mitjançant l’AMPA i, especialment la junta de l’Associació (abans) i el Patronat de la Fundació (ara), les famílies de l’Escola renoven el seu compromís a cada generació per la diversitat de l’alumnat que és font de creativitat, per la cultura —humanística, científica i teconològica— entesa com a eina per entendre i saber moure’s pel món, l’amor per la feina ben feta com a forma de creixement personal, i per la convicció que educar és educar per la vida i per tant el Montagut participa no només en l’educació acadèmica sinó també participa en l’educació  emocional dels alumnes. Aquest és el perfil de les mares i els pares de l’alumnat del Montagut. 

En aquest sentit, Montagut ha anat creixent des de la mítica “Escola Petita” del 1965 a l’Escola actual, centrada, com abans, en la innovació en el camp de la formació dels joves i infants i dotada d’unes instal·lacions adients per desenvolupar el seu projecte educatiu.

Projecte Educatiu

Veure

Un projecte educatiu que el 2015, en el 50è aniversari de la fundació del Montagut, vam voler sintetitzar en el que és el nostre lema: “Sigues qui pots arribar a ser”.