L’escola davant dels atemptats de París

Davant dels atemptats de París del divendres 13 de novembre, i relacionant-los amb l’escalada d’atemptats d’aquesta mena perpetrats a diversos indrets de la mediterrània i a l’Àfrica, l’Escola ha optat per realitzar una sèrie d’actes amb els alumnes per a donar-los, en funció de les seves edats, un espai i un moment per a poder reflexionar sobre el que suposen aquests atemptats.
Els alumnes de 4t ESO i Batxillerat han estat convocats a la biblioteca de l’Escola on el Sr. Lluró els ha dirigit unes paraules que volien fixar una posició des de la qual els alumnes poguessin fer la seva pròpia reflexió. En primer lloc els ha dit que se’ls reunia no perquè els atemptats haguessin passat a París, només, sinó perquè és tot el món europeu i musulmà el que està sent atacat per un grup de fonamentalistes que volen acabar amb la llibertat de moviment, la llibertat d’expressió i la llibertat de consciència. En segon lloc, els ha dit que aquest no és malauradament una novetat a la Història, que altres fanàtics europeus, com els nazis, també van voler acabar amb la diversitat cultural i amb la llibertat de pensament. Seguidament els ha dit que aquests atacs no tenen a veure amb les religions, sinó amb ideologies assassines i fanàtiques que menyspreen la vida humana. Els terroristes no vénen tampoc de cap país remot. Són europeus que amb la seva violència i el seu fanatisme mostren la cara fosca d’Europa, la dificultat que han experimentat per integrar-se, la sensació de desemparament i exclusió provocada perquè perceben que la societat no els considera veritablement francesos (o belgues, o espanyols). La hipocresia amb què Occident tracta els problemes d’Orient Mitjà els serveix d’excusa per a justificar el que no són més que mostres de nihilisme, maldat i voluntat de ferir el nostre sistema de llibertats. Finalment els ha dit que un darrer objectiu d’aquests terroristes és crear un estat d’ànim contra els musulmans i que els nostre deure és evitar la destrucció de la convivència entre cultures que volen provocar els assassins de divendres.
Per a la resta de cursos de l’ESO i de cicle mitjà i superior de primària al llarg del dia les seves tutores i tutors plantejaran el tema als grups classes.
Només resta dir que l’Escola Montagut se solidaritza amb totes les víctimes, tant les franceses del divendres , com les libaneses, russes, o del Txad o Mali que han estat assassinades per seguidors d’aquesta ideologia fanàtica i antihumana.
(Text de Josep Maria Lluró)