Des de ben petits a infantil, els nens i les nenes a través del joc, amb un robot de fusta (Cubetto) i unes fitxes de colors que realitzen diferents accions, sobre un taulell de quadrícules amb lletres, dibuixos, etc., s’inicien a la programació d’una manera visual i plàstica, sense saber llegir ni escriure. Aprenen vocabulari específic, a situar- se sobre un plànol, i a través de la causa/efecte aconsegueixen treballant en petit grup, els objectius i reptes que es demanen.
A cicle inicial treballen amb el KUBO,, un robot molt simpàtic que convida a crear històries a través d’unes peces que el robot es capaç de llegir i reproduir després als diferents taulells ambientats. També els iniciem amb els circuits elèctrics (Mpuzzle).
Primer treballem què és l’electricitat, com es transporta, per a què serveix, d’on surt, etc. Un cop tenen assolida aquesta primera informació, a través d’uns kits de muntatge, amb 12 projectes guiats, han de buscar, identificar, dibuixar, posar nom a cada element i muntar un projecte que al final ha de funcionar.
A cicle mitjà utilitzem l’Edison, un robot programable per lectura de codi de barres i App. Comencen a utilitzar els blocs per programació visual, en l’ordre correcte perquè el robot faci el repte demanat. A més a més, és compatible amb peces Lego, i poden crear diferents muntatges guiats i creatius fets per ells. També fem servir el Dash, un robot programable que pot realitzar tot tipus d’accions. Han d’aprendre, que cada ordre que volem donar al robot, s’ha de pensar abans (pensament estratègic), han de fer un petit croquis, introduir les accions mitjançant blocs i comprovar si el robot fa el que li hem demanat o no.
A cicle superior comencen a treballar amb Scratch, una aplicació de programació lliure molt potent i molt senzilla de fer servir. Poden crear històries digitals, animacions, jocs.. També s’endinsen amb Lego Spike. Un kit especialment dissenyat amb tots els elements de hardware y software necessaris per construir diferents projectes (mecanismes, ninos, robots…) i fent servir una aplicació (Lego Spike), perquè programin els sensors amb l’objectiu de crear moviment. Com a final d’etapa, l’últim trimestre, treballarem amb Tinkercad, una aplicació de dissenys 3D, on la seva imaginació i les seves idees es poden convertit en realitat.
Per què ho fem? Els beneficis de la robòtica no sols estan en el més evident, aprendre a programar i tenir contacte amb els aparells digitals, sinó que permeten el desenvolupament d’altres habilitats (pensament estratègic, autonomia, confiança, creativitat…) i un aprenentatge transversal que els hi servirà per a tota la seva vida.