6è visita l’exposició “Escola i República” a la capella de St. Joan

Aquesta setmana, l’alumnat de 6è ha visitat les exposicions “Escola i República” al Vinseum i la Capella de Sant Joan de Vilafranca.
La primera de les exposicions que hem visitat tractava sobre la tècnica Freinet, un mètode pedagògic vigent durant la República i que va tenir mestres que la van aplicar al Penedès.
L’altra exposició se centra en la figura d’Antoni Benaiges, mestre republicà de Mont-roig del Camp que demanava a l’alumnat que escrivissin un petit diari, un reflex de la seva manera de viure i d’entendre el món. Els infants escrivien sobre la família, les amistats, la població, els paisatges, les festes, les excursions, els viatges, els jocs, el folklore…
Des de l’assignatura de castellà ens semblava molt interessant que l’alumnat pogués visitar aquestes exposicions per dues vessants: la primera, veure i conèixer com era la vida abans de la Guerra Civil a les escoles i comparar les seves experiències amb les dels nens i les nenes dels anys 1930); i la segona, descobrir una mica més sobre l’escola republicana i el context històric del franquisme, la Guerra Civil i la memòria històrica.
A classe, prèviament es va treballar el context i la situació al nostre país durant aquella època.
L’alumnat ha sabut respondre a preguntes complexes que han fet els guies (la Laia i el Marçal, a qui els agraïm molt la visita) com ara: quina diferència hi ha entre una república i una monarquia? Quan va ser la Guerra Civil i què la va desencadenar?
L’alumnat s’ha interessat molt per la part on s’explica l’exhumació de les fosses comunes i la justícia que busquen les famílies que apareixen a les fotos de l’exposició.
La valoració de la sortida ha estat molt bona per part de totes i tots, i al professorat ens ha agradat el fet que es fes la visita en castellà (i per tant, els alumnes han practicat l’idioma) però també han descobert una part molt important de la història del nostre país.